Tijdens de opleiding tot chirurg ligt de focus vooral op de heelkundige vaardigheden, patiënten en de kliniek. Veel aios zullen echter al een basis hebben binnen het wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van een promotie. Hoewel dat wellicht voor sommigen alleen een opstapje is geweest naar een opleidingsplek, ligt er voor veel chirurgen de ambitie om dit onderzoek voort te zetten, uit te bouwen of om de ervaring te gebruiken om andere chirurgische vraagstukken te kunnen beantwoorden. Daarnaast word ook van aios gevraagd om jongere collega’s zoals anios en coassistenten bij de hand te nemen en van onderwijs en opleiding te voorzien. Sommige aios vinden hier de basis voor een carrière binnen het onderwijs. Daarnaast is er nog een heel bedrijf dat ook vraagt om visie en bestuur van de chirurgen die er werken. Niet voor niets staan de chirurgen vaak aan het hoofd van afdelingen, divisies en andere gremia, dankzij hun natuurlijk leiderschap. De vraag die vaak opdoemt bij aios is: hoe combineer ik die drive om te leren opereren en alles te weten van klinische vraagstukken, met het opzetten van gedegen wetenschappelijk onderzoek, onderwijs of ziekenhuisbestuur? Waar haal ik de tijd en middelen vandaan, en hoe kan ik mij het beste positioneren om succesvol te zijn in zowel de klinische als niet-klinische vaardigheden?
De CASH2-module Onderzoek & Onderwijs vormt de eerste introductie in de kennis en vaardigheden die nodig zijn om het opereren te combineren met succesvol onderzoek, het geven van inspirerend onderwijs of het besturen van een afdeling. Verschillende sprekers met ervaring komen aan bod en de dag wordt afgesloten met een sessie van een oude meester die terugkijkt op een succesvolle academische carrière, waarin al deze aspecten werden gecombineerd.